вторник, 1 ноември 2016 г.

Курабийките на баба Данка

Днес е денят на народните будители. По този повод, реших да възкреся една стара и забравена рецепта от моята прабаба Данка. Истината е, че никога не съм опитвала нейните сладки, но с малко помощ от маминка (нейната дъщеря), се справих с разчитането на съставките и оформлението. Интересният и загадъчен вкус на сладките се дължи на пуканото брашно, което се използва. То придава много аромат и ядков вкус. Съветвам ви да се сдобиете с амонячна сода и качествена свинска мас, но ще дам и алтернатива в рецептата. Курабийките не са много сладки, затова може да замените ореховата плънка с локум. На мен ми харесват и по двата начина.


Курабийките на баба Данка
Рецепта от тефтера на маминка

Необходими продукти:
500 г бяло пшенично брашно
240 г свинска мас (или 210 г масло)
20 г кристална захар
130 г кисело мляко
1 и 1/2  ч. л. амонячна сода (или 1/2 ч. л. сода бикарбонат + 1/2 ч. л. бакпулвер)
2 ванилии
Допълнително:
1 ч. ч. счукани на едро орехи
1 ч. л. канела
1 с. л. мед
1 ч. ч. пудра захар за овалване


Сложете брашното в голяма тава на умерен огън и с помощта на дървена лъжица, го запечете до светлокафяво.* Бъркайте постоянно и намалете температурата, ако видите, че загаря на места. Брашното трябва да заухае на ядки и да придобие цвят, наподобяващ лимецово брашно или екрю. Свалете брашното от котлона и го пресейте в купа. В друга купа разбийте маста или маслото със захарта. Прибавете киселото мляко, содата (или содата + бакпулвера), ванилиите и разбийте отново. Постепенно започнете да прибавяте брашното*, докато получите нелепнещо тесто. Опаковайте го във фолио и го оставете в хладилника за 20 минути. Разточете тестото между два листа хартия за печене на кора с дебелина 3-4 мм. Изрежете кръгчета с диаметър 3-4см и ги подредете върху хартия за печене. В купа смесете орехите, канелата и меда и разбъркайте добре, докато се получи гъста паста. Сложете по малко плънка в средата на всяко кръгче и я притиснете леко с длан. Сложете по още едно кръгче върху плънката, притиснете с длан и накрая минете по целия борд, натискайки по-смело с подходящ предмет, например дръжка на вилица или лъжица. Изпечете сладките на 180 градуса за около 15-20 минути. Докато са още горещи ги оваляйте в пудра захар и подредете в кутия или върху поднос. Колкото повече престоят, толкова по-вкусни стават. Ако ще ги правите за Коледа, можете да ги направите в края на ноември.

* В тефтера на маминка пише "до розово". Има се предвид, че не трябва да се прекалява със запичането (пукането) на брашното, защото вероятно ще нагарча.
* На мен тестото ми "погълна" по-малко брашно, около 450г.

7 коментара:

  1. Не бях чувала за пукано брашно :) рецептата много ми хареса, Зори. Няма да я забравя!:

    ОтговорИзтриване
  2. Страхотни са, Зори,
    чудесна рецепта и интересна технология.
    Благодаря, поздрави за теб и ... прекрасни Сте!

    ОтговорИзтриване
  3. И за мен е новост пуканото брашно, но съм сигурна, че вкусът им е прекрасен! Личи си от снимките, че коледното настроение вече ви е завладяло, Зори! И мен ме тресе вече и не спирам да гледам за всякакви идеи.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  4. Охоо, вече сме на коледна вълна! :)
    Впечатли ме много, Зори! Такова пукано брашно ползвах някога за бебешките каши и сега понякога за фрикасе - ухае невероятно и наистина, добавено в тесто за курабии би им придало един по-дълбок вкус и аромат. Баба Данка определено е знаела какво прави! Поздравления за хубавата рецепта и благодаря, че я сподели, мила! Задължително ще я изпробвам!

    ОтговорИзтриване
  5. Зори, страхотни сладки!
    Записвам си ги!

    ОтговорИзтриване
  6. Чудесни са, Зори!
    И аз като Ирма понякога правя фрикасето с такова брашно
    и ухае чудесно!
    Слагам ги в графа за Коледа!

    ОтговорИзтриване
  7. Зоринка, Честита Коледа!
    Весело посрещане на Новата Година, нека е здрава и щастлива!

    ОтговорИзтриване

Благодаря Ви за отделеното време!